Šalounova 470/38, 703 00 Ostrava, Vítkovice
+420 607 802 188
zuzana@sovadinova.cz

Pomalý metabolismus

Pomalý metabolismus

Snížením příjmu energie se zpomaluje metabolismus!

Toto je často důvod, proč lidé, kteří celý život drželi různé redukční diety, jsou obézní a velmi špatně ubývají na váze.

Co s tím?

Pohyb

Ten pomáhá zaručeně. Kontinuální pohyb nad 30 minut do zadýchání. Nepotřebujeme kyslíkový dluh. Postačí, když Vám při pohybu nebude dech stačit k mluvení. Takzvaná tepovka.

Minimálně 60 minut denně. Ideální je pohyb, při kterém se zapojí velké svalové skupiny, tedy rychlá chůze, plavání. Vhodná je i aktivní verze spirální stabilizace. Ostatní sport pouze s ohledem na stav pohybového aparátu. Nejhorší pro nosné klouby jsou rychlé sporty s doskokem (běh, tenis, fotbal…).

Otužování

Pobyt v chladu zvyšuje úroveň hnědé tukové tkáně, potažmo béžové. Princip zvýšení metabolismu funguje jednoduše: převahu energetického výdeje lidského organismu představuje energie na tvorbu tepla. Pravidelným pobytem v chladném prostředí, navíc spojeným s pohybem, se zvyšuje úroveň výdeje energie organismu již po pár dnech.

Z toho plyne, že chůze v zimě a sporty ve venkovním prostředí se v redukčním režimu vyplatí. Navíc v kombinaci s pravidelnou stravou s nízkou náloží energie jde o dvojnásobný bonus.

Výčet výzkumů v této oblasti byl představen v časopise endokrinologie/obezitologie 2019 číslo 2 v článku v článku „β3- adrenergní agoniské a „hnědnutí“ bílé tukové tkáně: ovlivnění energetické rovnováhy a metabolických rizik obezity“.

Pravidelná a vyvážená strava

Dle pravidel racionálního stravování – řešíme vrámci nutričního poradenství.

Potraviny, u kterých se předpokládá zrychlování metabolismu

V prvé řadě jde o zelený čaj. Pití zeleného čaje zahání únavu a zvyšuje vitalitu. Ve srovnání s pitím kávy si ovšem nebere žádnou daň. Řeč je ale o nedoslazovaném a kvalitním zeleném čaji.

Podobně působí i pití pu erh. Ten nemá povzbuzující účinky. Pokud očekáváme zrychlení metabolismu, nápoj nedoslazujeme, ani nedoplňujeme mlékem.

Kapsaicin – chilli, pálivé papričky a jejich účinek na centrální nervový systém také dokážou udělat své.

Pokud jste ovšem na některou z výše uvedených složek přecitlivělí, soustřeďte se především na pohyb a pravidelnou stravu. Čaj a kapsaicin jsou jen málo významnou složkou v celém hubnoucím procesu.

Procentuální rozdělení vlivu

  1. Pohyb 40 – 50 %
  2. Otužování 15 – 20 %
  3. Strava – příjem a rozložení živin 40 – 50 %
  4. Potraviny – zelený čaj, chilli 0 – 10 %